دوشنبه ١٣٩٥/١٢/٩    EN

 

 

 

حراست بیمارستان



آقای سید محمود روح الامینی

تلفــــــن و فکس :



33727110
(034)

 

 

 

 

 

داخلی:

204

 

 

 







دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب ۱۲/۲/۶۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد.بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی به موارد ذیل خواهد بود

*اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست

*ممانعت و اعراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.

*مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب رجوع و ... به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی ایشان

شناسیائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه

*رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.

*همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم

*شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.

*توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر
.

*اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور

 

تعريف حراست

حراست در لغت به معناي پاسداري و مراقبت كردن مي باشد . از لحاظ عرف اداري حراست به نهادي گفته مي شود كه در قلب تشكيلات يك سازمان وجود داشته و وظيفه خطير مراقبت از سلامت اجزاي ريز و درشت آن تشكيلات را در برابر انواع و اقسام انحراف هاي موجود به عهده دارد .

وظيفه اصلي حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ؛ چرا كه هر سازماني جهت نيل به اهداف خود به سلامت دروني و بيروني نياز دارد . از آنجا كه سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگي ها و تهديد هاي دروني و نفوذي است ، براي حفظ سلامت و پيشگيري از آلودگي ها نيازمند سيستمي هستيم كه با دقت زياد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سيستم جلوگيري كند . ثانياً : با تشخيص و شناخت آفت هاي دروني ، زمينه هاي علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .

 

منشور اخلاقی و سازمانی حراست

* عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام

*  رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در 

سازمان

* تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان

* رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع

* رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ ابرو و اسرار کارکنان

*  تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص

*   تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی

*   تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان

*   شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان

*   بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز

* توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع

* اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو

* انجام ماموريتهاي محوله

 

حراست دارای ۴ رکن اساسی به شرح ذیل می باشد:        

 حفاظت فیزیکی

*      تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستورالعملهای لازم و نظارت بر اجرای آنها

*     کنترل تردد کارکنان و ارباب رجوع به سازمان،تاسیسات و اماکن طبقه بندی شده

*     کنترل برنصب و نظارت بر دوربین های مداربسته

*      صدور مجوز تردد خودرو

*      نظارت ،آموزش و کنترل  بر عملکرد نگهبانان

*     نظارت بر اموال منقول و غیرمنقول سازمان

*     حفاظت ،کنترل و اتخاذ تدابیر لازم جهت برگزاری هرچه سالمتر آزمون ها

حفاظت پرسنلی

*     ایجاد دبیرخانه محرمانه و دریافت،ثبت و صدرو کلیه نامه های طبقه بندی شده

*     نگهداری اسناد طبقه بندی شده و نظارت برحسن اجرای آن

*     صدور کارت شناسایی و رعایت تدابیر لازم جهت پیشگیری از هرگونه سوء استفاده و جعل 

 حفاظت اسناد 

*     شناسایی عناصر متعهد و تلاشگر و زمینه سازی جهت رشد آنان

*       بررسی صلاحیت و اعلام نظر جهت تصدی و انتصاب افراد در مشاغل حساس براساس دستورالعملهای اعلام شده ازسوی مراجع ذیصلاح

*      شناسایی تخلفات،زمینه ها و مکانیزم انجام آن جهت ارائه به مراجع ذی ربط- جمع آوری و اطلاع رسانی اخبار اعم از(سیاسی،اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی) وانعکاس آنها به مدیریت و مراجع ذیصلاح

*      ارائه مشاوره امنیتی وخدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی

*      بررسی مشکلات ارباب رجوع 

 حفاظت IT

*     تهیه طرحهای حفاظتی وصدور دستورالعملهای لازم جهت حفاظت از نحوه نگهداری سیستم های سخت افزاری ونرم افزاری

*      آموزش های لازم به منظور چگونگی حفاظت داده ها به کاربران سیستمها

*      آموزش حفاظت نیروی انسانی در مقابل رایانه و بلعکس